logo

پایگاه مقالات و پشتیبانی برتینا

نوشته شده در تاریخ : دوشنبه ، 12 آگوست 2013 در دسته : سرویس مانیتورینگ - بازدیدها : 1,654
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 میانگین رای : 2,50از 5) رای
Loading...

انواع مونیتور و کاربر آنها

یک. TCP Ports :
در این مونیتور، شما وضعیت فعال بودن سرور خود را بررسی می نماید، مثلا شما دارای یک ایمیل سرور یا دی ان اس سرور هستید و می خواهید فعال بودن انرا بررسی نمایید. در این حالت شما این نوع مونیتور را انتخاب می نمایید. شما برای بررسی این مونیتور باید شماره پورتی را می خواهید بررسی نمایید انتخاب نمایید.مقادیر زیر به صورت پیش فرض در سیستم قرار داده شده اند ولی شما می توانید موارد دیگری را نیز انتخاب نمایید.

– Web Server
1. HTTP پورت شماره 80
2. HTTPS پورت شماره 443

– Mail Server
1. POP3 پورت شماره 110
2. IMAP پورت شماره 143
3. SMTP پورت شماره 25

– DNS SERVER
1. DNS پورت شماره 53

– DataBase SERVER
1. MYSQL پورت شماره 3306
2. Oracle پورت شماره 1521
3. Microsoft SQL Server پورت شماره 1433

– Proxy VPN Server
1. PPTP پورت شماره 1701
2. L2TP پورت شماره 1701
3. SSTP پورت شماره 443
4. Proxy پورت شماره 8080
5. SOCKS پورت شماره 1080

– FILE Server
1. FTP پورت شماره 21
2. Windows File Sharing پورت شماره 445

– Remote Desktop
1. Remote Desktop پورت شماره 3389
2. VNC پورت شماره 5900
3. SSH پورت شماره 22
4. TelNet پورت شماره 23

– هر نوع سرور دیگر غیر از موارد بالا
1. Custome Port پورت شماره ؟؟

نکته1: ممکن است بر روی یک سرور بیش از یک مورد از موارد بالا فعال باشد که شما می توانید یک مونیتور مجزا بر روی هر مورد قرار دهید.
نکته2: ممکن است شماره پورت های بالا با شماره پورتهای سرور شما متفاوت باشد. در این حالت شما باید گزینه Custome Port را از انتهای لیست انتخاب نموده و شماره پورت مورد نظر را وارد نمایید
نکته3: برنامه های سرور محدود به موارد بالا نمی باشد. ممکن است در سرور شما موردی وجود داشته باشد که در لیست بالا وجود نداشته باشد. در این حالت شما باید گزینه Custome Port را از انتهای لیست انتخاب نموده و شماره پورت مورد نظر را وارد نمایید.

دو. HTTP(s) :
توسط این مونیتور شما می تواندی وضعیت فعال بودن سایت خود را بررسی نمایید. به این شکل که آدرس کامل صفحه ای را که می خواهد برای فعال بودن بررسی شود را به سیستم می دهید و سیستم در گاه نتوانست صفحه سایت شما را دریافت کند به شما اطلاع خواهد داد.
نکته1: این آدرس می تواند صفحه اصلی سایت شما و یا یکی از صفحات داخلی باشد. مثلا ادرس ناحیه کاربری اعضا به صورت: https://clients.bertina.ir/
نکته2: این ادرس می تواند یک ادرس معمولی و یا یک ادرس ssl به صورت https باشد.

سه. Keyword Checking :
این نوع مونیتور وجود یک کلمه خاص در یک آدرس را بررسی می نماید. به این صورت که شما یک آدرس صفحه به سیستم وارد می نماید و یک کلمه خاص نیز به سیستم می دهد. سپس سیستم در صورت وجود(یا عدم وجود) آن کلمه در آدرس شما به شما اطلاع خواهد داد.
این نوع مونیتور کاربردهای فراوانی دارد و دقیقترین نوع مونتیور می باشد. از جمله کاربرهای آن می تواند به موارد زیر اشاره نمود اما محدود به انها نمی شود.

– بررسی هک شدن و تغییر صفحه سایت
مثال: کلمه hack هرگز نباید در صفحه اول سایت شما وجود داشته باشد در غیر این صورت احتمالا سایت شما توسط یک نفوذگر هک شده است پس سیستم فورا به شما اطلاع خواهد داد.

– بررسی وجود یک خطا در صفحه سایت و یا یک صفحه خاص
مثال : کلمه error نباید در صفحه فهرست محصولات سایت شما وجود داشته باشد در غیر این صورت احتمالا سایت شما دارای خطا می باشد پس سیستم فورا به شما اطلاع خواهد داد.

-بررسی وجود یک محتوی در یک آدرس خاص
مثال: کلمه about حتما باید در صفحه اول سایت شما وجود داشته باشد در غیر این صورت احتمالا صفحه اول سایت شما دارای خطا بوده پس سیستم به شما اطلاع خواهد داد.

نکته1: این نوع مونیتور به دلیل دقیق بودن کاربردهای فراوان دیگری نیز دارد و محدود به موارد بالا نمی شود.

چهار. Ping :
این نوع مونیتور در دسترس بودن یک ای پی و یا یک سرور خاص را با استفاده از دستور پینگ بررسی می نماید. در این مونیتور شما تنها می خواهید فعال بودن سرور و یا یک ای پی خاص را بررسی نمایید و نیاز به بررسی دقیقتر آن ندارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.